Hazánkban elsőként kapta meg a nemzetközi akkreditációt a pécsi építészképzés

Megkapta a RIBA (Royal Institute of British Architects) által menedzselt UNESCO-UIA Építészképzések Akkreditációját a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Kara (PTE MIK) Építész Szakmai Intézete, a kétéves minősítési folyamatot lezárva teljes és feltétel nélküli minősítést adott az akkreditálóbizottság. Jelenleg világszerte 11 egyetem/képzőhely rendelkezik ezzel a kiválósági minősítéssel. Az UNESCO-UIA 1996-ban publikálta Építészeti Oktatási Chartáját azokkal az iránymutatásokkal, amelyek biztosítják, hogy a fiatal építészek olyan képzésben részesüljenek, amely teljes mértékben felkészíti őket a globális építészet szakmai, társadalmi és kulturális kihívásaira. A PTE MIK Építész Szakmai Intézete az országban elsőként jelentkezett 2021-ben az Építész BSc/MSc-képzéseivel a minősítésre, amely folyamat során a pécsi építészképzés részletesen dokumentált szervezeti működését, infrastrukturális adottságait, valamint oktatási és hallgatói teljesítményét vizsgálták. 

„A hazai képzéspalettán az elmúlt 25 év munkájával a pécsi építészképzés már elhelyezte magát, és azt gondolom, megkerülhetetlen tényezővé vált. Mindenképpen fontosnak tartottuk, hogy a nemzetközi építészoktatás szintjén is szerezzünk visszaigazolásokat, melyek a további fejlődésünk alapját képezhetik. Ezért tudatosan olyan nemzetközi szervezet által kínált minősítőrendszert kerestünk, melynek keretrendszere egyszerre illeszkedik a pécsi építészképzés szellemiségéhez, és egyben iránymutató a nemzetközi építész szakmai szervezetek szemszögéből is. Az UNESCO-UIA Építészeti Oktatási Chartája olyan globális szinten elfogadható direktívákat foglal magában, amelyek révén egyetértés van a világ építészei között a jövő szakembereinek képzésére. Ez a dokumentum képezi az UNESCO-UIA és a RIBA által életre hívott akkreditációs szempontrendszer alapját. Már ahhoz is igen jelentős mennyiségű előkészítő anyagot kellett megküldenünk, hogy a szervezet eldöntse, érdemesnek tart-e bennünket a megméretésre” – idézi fel a kétéves folyamat kezdetét dr. Rétfalvi Donát, a PTE MIK Építész Szakmai Intézet vezetője. 

A szervezet befogadta a kar jelentkezését, és 2022-ben egy helyszíni látogatás keretében vizsgálták a széles spektrumú szempontrendszernek való megfelelést. Így például azt, hogy a pécsi építészképzésben megvalósul-e a hallgatók olyan irányú készségfejlesztése, ami által képesek lesznek koncepcióalkotásra, tervezésre, megértésre és megvalósításra az építészet gyakorlatának abban a kontextusában, amely egyensúlyt teremt az érzelmek, az értelem és a tanulás közötti feszültségek, valamint az intuíció között, és amely fizikai formát ad a társadalom és az egyén igényeire, vagy azt, hogy a képzés milyen célokat fogalmaz meg az emberi, társadalmi, kulturális, városi, építészeti és környezeti értékekkel, valamint az építészeti örökséggel szembeni felelősség tudatosításáról.

A validálóbizottság munkamódszere az interjúkészítés volt, a 2024. november végi második látogatásuk alkalmával az építészképzésben részt vevő tanárokkal, oktatókkal, hallgatókkal, de ipari partnerekkel, a karon végzett építészekkel is találkoztak. 

Az akkreditáló bizottság tagjai és a PTE MIK érintett oktatói

„Ezek a beszélgetések alkalmat teremtettek arra, hogy a bizottság tagjai képet kapjanak arról, milyen építész identitást szereztek a karunkon végzettek, a stakeholderekkel – építésziroda vezetőjével, nemzetközi szintű építésziroda vezető tervezőjével, építéskivitelezéssel foglalkozó vállalat vezetőjével stb. – folytatott párbeszédek alapján pedig arról szerezhettek benyomást, hogy a nálunk végzett szakemberek felkészültsége, munkája alapján hogyan vélekednek a képzésünk minőségéről külső partnereink. 

Számunkra is inspiráló volt, hogy ezek a szereplők – akikkel sajnos ritkán találkozunk a hétköznapokban – velünk is megosztották a meglátásaikat, amelyekből a jövőben tudunk építkezni” 

– mondja dr. Medvegy Gabriella, a PTE MIK dékánja. Véleménye szerint az akkreditáció egyfajta tükröt tart a pécsi építészképzés számára, a legnagyobb eredménye mégis az, hogy a nemzetközi szakmai visszajelzés pontosan megmutatja, jelenleg hol tart, emellett alkalmat ad az eredeti missziójának újraértelmezésére. 

„A nemzetközi akkreditáció pozitív hozadéka, hogy meg tudtuk fogalmazni: az építészképzést érintő küldetéstudatunkat a lokalitásból vezettük le, a pécsi identitásból, abból, amit számunkra a régió jelent. 

Pécs egy fantasztikus hely, nem lehet elvitatni azt, amit a kultúra, a művészet, akár az építészet szempontjából ad nekünk, ezt azonban nem feltétlenül fogalmaztuk meg korábban. 

A validálóbizottság kiemelkedőnek tartotta a tehetségtámogató ösztöndíjaink, támogatórendszereink struktúráját, értékesnek az örökségvédelemmel kapcsolatos törekvéseinket, amelyeknek unikális módon helyük van a képzésünkben, illetve a tanórán kívüli szakmai tevékenységünket, a workshopjainkat, amelyek a hallgatók számára különösen hasznosnak bizonyulnak” – teszi hozzá dr. Medvegy Gabriella. 

HASONLÓ TARTALMAK